Аналіз роботи
міжшкільної методичної комісії вчителів початкових класів
Новозапорізької гімназії "СМАРТ" та Розумівської гімназії "ТЕМП"
Долинської сільської ради
Запорізького району
Запорізької області
за 2024/2025 н.р.
У 2024/2025 навчальному році міжшкільна методична комісія вчителів початкових класів Новозапорізької гімназії «СМАРТ» та Розумівської гімназії «ТЕМП» розпочала роботу над єдиною методичною проблемою: «Цифрові інструменти для організації дистанційного та змішаного навчання в початковій школі».
Вибір теми зумовлений потребою сучасної освіти оперативно адаптуватися до змін, викликаних як технічним прогресом, так і соціальними та безпековими умовами сьогодення. Цифрові технології дозволяють забезпечити безперервність навчання, розвивати цифрову грамотність здобувачів освіти та педагогів, а також забезпечити рівний доступ до освітнього процесу.
Робота комісії була спрямована на:
· вивчення, апробацію та впровадження актуальних цифрових ресурсів для початкової школи;
· підвищення професійної майстерності педагогів через опанування сучасних освітніх платформ та сервісів;
· формування цифрової грамотності учнів, розвиток їхньої самостійності, креативності та навичок ХХІ століття;
· організацію гнучкого освітнього середовища, що враховує індивідуальні освітні потреби учнів.
У складі ММК – 8 учителів початкових класів із двох гімназій, серед яких:
· учителі-методисти – 3;
· старші учителі – 2;
· учителі вищої категорії – 1;
· учителі І категорії – 1;
· спеціалісти – 2.
За педагогічним стажем більшість учасників мають досвід понад 20 років: 1 – 5 років – 1; 10 – 20 років – 2; 20 і більше – 5.
Кожен педагог працює над індивідуальною методичною темою, що відображає актуальні напрями в освіті: розвиток емоційного інтелекту, креативного мислення, кооперативного навчання, мотивації учнів, впровадження ігрових технологій, мнемотехнік, інноваційних форм та прийомів у початковій школі:
«Використання ігрових технологій на уроках в початкових класах.» (Безсмертна Лариса Іванівна, вчитель 2 класу)
«Виховання у дітей культури поведінки взаємоповаги» (Буланенко Надія Андріївна, вчитель 4 класу)
«Розвиток емоційного інтелекту молодших школярів» (Заставська Ганна Володимирівна, вчитель 4 класу)
«Розвиток креативного мислення молодших школярів через використання творчих завдань» (Захарюта Наталя Сергіївна, вчитель 1 класу)
«Мотиваційний компонент на уроках учнів початкових класів» (Русанова Людмила Вікторівна, витель 3 класу)
«Сучасний урок в початковій школі як форма активного навчання» (Сасанчина Марина Василівна, вчитель 2 класу)
«Впровадження прийомів мнемотехніки та вправ і технологій по збільшенню швидкості читання» (Чуб-Колісник Олена Олексіївна, вчитель 1 класу)
«Кооперативне навчання у початковій школі» (Шрамко Олена Василівна, вчитель 3 класу)
«Інтерактивні форми роботи в освітньому процесі вчителя початкової школи» (Бобровицька Юлія Ігорівна, англійська мова 2-4 кл., ГПД)
План роботи ММК було сформовано відповідно до державної освітньої політики, вимог стандарту НУШ, сучасних викликів та результатів серпневої методичної наради.
Обрана тема роботи ММК — «Цифрові інструменти для організації дистанційного та змішаного навчання в початковій школі» — виявилася актуальною, далекоглядною й цілком виправданою з огляду на освітні реалії. Пріоритет зроблено не лише на технологічну обізнаність учителів, а й на їхню готовність ефективно поєднувати очну та дистанційну форми навчання, що є важливим у ситуації нестабільності (карантини, енергетичні ризики тощо). Аналіз перебігу року засвідчив, що обрана проблематика сприяла не лише зростанню цифрової компетентності педагогів, а й формуванню гнучкості в підходах до навчання.
Упродовж навчального року було проведено чотири засідання ММК, які об'єднали вчителів початкових класів Новозапорізької гімназії «СМАРТ» і Розумівської гімназії «ТЕМП» у спільній професійній діяльності. Робота комісії була спрямована на реалізацію теми року: «Цифрові інструменти для організації дистанційного та змішаного навчання в початковій школі».
І засідання (серпень): Організаційне
Форма проведення: методична зустріч
Питання, що розглядалися:
· Визначення теми та завдань роботи ММК на рік.
· Ознайомлення з основними напрямами діяльності та очікуваними результатами.
· Обговорення методичних викликів, пов’язаних із цифровізацією освіти.
· Затвердження річного плану роботи з урахуванням пропозицій учасників.
Засідання дало старт злагодженій роботі педагогів над спільною темою. Було закладено підґрунтя для системної роботи над підвищенням цифрової компетентності, визначено пріоритети, що відповідають викликам часу. Створено умови для обміну досвідом і взаємопідтримки протягом року.
ІІ засідання (листопад): Цифрові інструменти в роботі вчителя
Форма проведення: практичний семінар-обмін досвідом
Питання, що розглядалися:
· Представлення ефективних цифрових сервісів для навчання в умовах дистанційної та змішаної форми.
· Обмін досвідом використання платформ Google Jamboard, Wordwall, Classtime, LearningApps, Kahoot тощо.
· Аналіз переваг і труднощів цифрового навчального середовища в молодших класах.
· Практикум зі створення власних навчальних завдань на онлайн-платформах.
Учасники засідання змогли не лише дізнатися про нові цифрові інструменти, а й випробувати їх на практиці. Такі форми роботи підвищують професійну впевненість учителя та створюють підґрунтя для творчого підходу до організації навчального процесу.
ІІІ засідання (березень): Ефективне навчання математики в умовах змішаного навчання
Форма проведення: онлайн-зустріч в асинхронному форматі
Питання, що розглядалися:
· Цифрові рішення для навчання математики — перегляд відеовиступу керівника ММК Заставської Г.В.
· Сучасний урок математики — презентації до уроків 1–4 класів за оновленими підручниками, рекомендації щодо їх використання.
· Діагностика знань учнів — обмін авторськими діагностувальними роботами.
Засідання стало корисною платформою для глибшого осмислення підходів до навчання математики в сучасних умовах. У форматі асинхронної взаємодії учасники мали змогу працювати у зручному темпі, водночас зберігаючи фаховий контакт та підтримку колег. Було створено мінібанки матеріалів, які стали основою для діагностики знань учнів.
IV засідання (червень): Підсумкове
Форма проведення: рефлексивна зустріч
Питання, що розглядалися:
· Аналіз виконання річного плану роботи ММК.
· Визначення рівня реалізації методичної теми.
· Оцінка ефективності впровадження цифрових інструментів у практику.
· Обговорення результатів роботи членів ММК та їх індивідуальних досягнень.
· Формування пропозицій до плану роботи на наступний навчальний рік.
Підсумкова зустріч стала логічним завершенням спільної діяльності вчителів. Було здійснено якісну рефлексію над результатами, виокремлено як досягнення, так і зони для подальшого вдосконалення. Чітко окреслено перспективи розвитку професійної спільноти на наступний рік.
Теми засідань були логічно пов’язані між собою, відображали еволюцію в опануванні інструментів: від ознайомлення до практичного застосування. Таким чином, стратегічна лінія розвитку ММК була визначена правильно, що підтвердилося активністю вчителів, якістю зворотного зв’язку та практичними результатами
Професійне зростання педагогів здійснювалося через підвищення кваліфікації, участь у сертифікації, семінарах, тренінгах, конференціях, обмінах досвідом між вчителями різних закладів освіти.
Підвищення кваліфікації, сертифікація:
· Учителі активно проходили онлайн-курси, тренінги, серіали на платформі «Дія.Цифрова освіта», брали участь у проєктах з кібергігієни, першої психологічної допомоги, творчості та інновацій в освіті.
· Вчителі Чуб-Колісник О.О., Безсмертна Л.І., Русанова Л.В., Буланенко Н.А., Бобровицька Ю.І. мають сертифікати про участь у понад 5 освітніх заходах (вебінари, курси, тренінги) загальним обсягом від 0,2 до 1,5 кредиту ЄКТС кожен.
· Сасанчина М.В. та Захарюта Н.С. взяли участь у ІІІ етапі сертифікації вчителів початкових класів – 2024, у межах якого відбувалося вивчення практичного досвіду.
· Захарюта Н.С. успішно пройшла сертифікацію вчителів початкових класів, продемонструвавши найвищий результат серед учасників регіону. Її професійна діяльність була високо оцінена експертами, що свідчить про ґрунтовні знання вимог Державного стандарту початкової освіти, володіння сучасними педагогічними технологіями, здатність до рефлексії, аналізу власної практики та впровадження інновацій..
Онлайн-семінари, вебінари, майстер-класи:
· Педагоги долучались до актуальних вебінарів: «Творчість та інновації в освіті», «У країні цифрових чудес», «Цифрові інструменти супроводу учня з труднощами в навчанні», «Мрія для освітян» тощо.
· Русанова Л.В. провела майстер-клас на засіданні ШМО «Активізація пізнавальної діяльності учнів: створюємо ментальні карти», а також долучилась до панорами ідей на тему «Розробка компетентнісно орієнтованих практичних робіт у класах НУШ».
Виступи на конференціях, педагогічних читаннях, марафонах:
· Заставська Г.В. є активною учасницею професійної спільноти: спікерка численних онлайн-конференцій, марафонів, діалог-сесій, курсів для педагогів, в тому числі Всеукраїнських педагогічних читань пам’яті О.Я. Савченко, ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Освіта та наука крізь виклики сьогодення».
· Вона також є тренером із формування математичної компетентності учнів початкової школи.
· Сасанчина М.В. виступала на методичних заходах з темами про ШІ на сучасному уроці, зокрема у Долинській та Кушугумській громадах.
Обмін досвідом:
· Відбувались спільні заходи з вчителями початкових класів Долинської та Кушугумської громад: відкриті виступи, презентації інноваційних підходів, демонстрації цифрових інструментів (інтерактивна дошка Ginzi, платформи ШІ).
· Заставська Г.В. виступала на курсах підвищення кваліфікації для педагогів Київського ОІППО, проводила майстерку для вихователів КЗ ДНЗ «Мрія» та брала участь у фокус-групі по застосунку «Вивчаю – не чекаю».
· Заставська Г.В. провела майстер-клас для вихователів дитячого садочка КЗ ДНЗ «Мрія» на тему «Ігрові технології в дії: як створити вебквест для дітей». Захід сприяв підвищенню професійної компетентності вихователів у застосуванні інтерактивних методів навчання, розвитку креативності та мотивації дітей через ігрові форми роботи.
· З метою подолання освітніх прогалин, учні 2-4 класів Новозапорізької гімназії "СМАРТ" активно долучилися до інноваційного проєкту фінської математики на платформі Eduten, що сприяє розвитку логічного мислення і вміння працювати з інформацією.
Аналіз пункту «Участь у професійному розвитку» показує, що педагоги активно долучалися до різноманітних форм підвищення кваліфікації — від онлайн-курсів і тренінгів до виступів на конференціях і обміну досвідом між закладами. Цей комплексний підхід забезпечує оновлення знань та вдосконалення педагогічної майстерності у відповідь на сучасні виклики, зокрема в цифровій сфері, психологічній підтримці та впровадженні інноваційних методик. Особливо варто відзначити високий результат сертифікації Захарюти Н.С., що свідчить про високий рівень професійної компетентності вчителів початкових класів. Проведення майстер-класів для вихователів дитсадків, як-от захід Заставської Г.В., демонструє спрямованість на розвиток педагогічної спільноти на різних рівнях освіти. Водночас варто звернути увагу на подальше розширення практичних форм обміну досвідом і посилення міжвідомчої співпраці, що може ще більше підвищити ефективність професійного розвитку педагогів.
У рамках постійного професійного розвитку педагогів гімназій активну увагу приділено вивченню, впровадженню та поширенню перспективного педагогічного досвіду. Педагоги обох гімназій регулярно презентують свій досвід, обмінюються новітніми методиками та технологіями навчання, такими як інтерактивне навчання, проєктна діяльність та інші сучасні освітні практики.
Кожен педагог має власний сайт, на якому висвітлює свої методичні напрацювання, веде блоги, де ділиться корисною інформацією, досвідом і матеріалами для колег та батьків. Сайти вчителів яскраво оформлені, наповнені різноманітним контентом — від методичних рекомендацій до цікавих практичних порад. Окрім індивідуальних блогів педагогів, функціонує блог методичного методичного кабінету (ММК), який висвітлює загальну інформацію про події, новини, успіхи та актуальні питання освітнього процесу.
Значну роль у поширенні педагогічного досвіду відіграє друкована продукція:
· Захарюта Н.С. підготувала роботу з перспективного педагогічного досвіду «Розвиток креативного мислення молодших школярів», яка подана до опублікування у науково-методичному посібнику «Здобутки освітян Запорізького регіону. Антологія перспективного педагогічного досвіду закладів освіти Запорізької області в контексті реалізації Концепції «Нова українська школа».
· Заставська Г.В. виступила з доповіддю «Особливості дистанційного уроку зарубіжної літератури» на конференції 11 листопада 2024 року у м. Запоріжжі (сертифікат доповідача ВНК 02136146/31766-24). Також тези її доповіді опубліковано у збірнику Всеукраїнської науково-практичної конференції «Науково-теоретичні засади та практичні аспекти осучаснення освітньої діяльності: міждисциплінарний підхід» (випуск №3 (58)).
· Сасанчина М.В. створила низку діагностувальних та тематичних робіт для 2 класу з різних освітніх галузей: математичної, мовно-літературної, а також аудіювання.
· Шрамко О.В. провела проміжне моніторингове дослідження з математики для 2 класу та моніторинг мовно-літературної галузі для 6 класу.
· Заставська Г.В. є співавтором навчальної програми з курсу за вибором STEM для 1-2 класів, що схвалена для використання в освітньому процесі (протокол засідання експертної комісії від 14.01.25, строк дії грифа до 01.07.2030).
· Вона також підготувала статтю для ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Освіта та наука крізь виклики сьогодення» на тему формування соціально-правової компетентності учнів початкової школи в контексті НУШ.
Таким чином, педагогічний колектив активно долучається до модернізації освітнього процесу, постійно оновлює власний методичний арсенал та популяризує власні здобутки як у цифровому, так і в друкованому форматах. Це сприяє підвищенню якості навчання та створенню єдиного інформаційного простору, що підтримує професійний розвиток та інновації у гімназіях.
Проведена робота зі вивчення та поширення педагогічного досвіду демонструє високий рівень професійної активності та мотивації педагогічного колективу. Активне використання сучасних методик і технологій, таких як інтерактивне навчання та проєктна діяльність, сприяє підвищенню якості освітнього процесу та формуванню ключових компетентностей учнів.
Ведення особистих педагогічних блогів і наповнення власних сайтів свідчить про відкритість педагогів до співпраці, обміну досвідом і популяризації інноваційних практик. Це створює ефективний інформаційний простір, що підтримує професійний розвиток та стимулює творчий підхід у роботі.
Публікації у науково-методичних виданнях і участь у конференціях підтверджують високий рівень фахової компетентності педагогів і їхню готовність до впровадження нових освітніх ідей у практику. Комплексний підхід до поширення ППД — через цифрові платформи, друковані видання та публічні заходи — забезпечує системність і сталий розвиток освітньої спільноти.
Отже, впровадження ефективних механізмів обміну педагогічним досвідом є ключовим фактором підвищення якості навчання та інноваційності освітнього процесу у гімназіях.
Впровадження змішаної форми навчання стало важливим кроком для підтримки якості освіти в умовах сучасних викликів. Поєднання традиційного навчання з дистанційними технологіями допомогло забезпечити гнучкість освітнього процесу і сприяло більш індивідуальному підходу до потреб учнів.
Водночас новий формат навчання викликав ряд труднощів для педагогів. Їм довелося швидко опановувати цифрові платформи, адаптувати навчальні матеріали для дистанційної роботи, налагоджувати ефективну комунікацію з учнями та батьками. Вчителі початкових класів активно працювали над підвищенням своєї професійної майстерності, що дозволило зберегти високий рівень викладання і підтримати учнів на кожному етапі навчання.
Протягом навчального року робота ММК показала значні досягнення у впровадженні інноваційних підходів до навчання. Вчителі активно ділилися досвідом через блоги та власні сайти, поширювали методичні напрацювання, брали участь у науково-практичних конференціях і успішно впроваджували проєкти на базі сучасних освітніх платформ.
Рекомендації та плани на 2025/2026 навчальний рік:
· Продовжити активне впровадження змішаної форми навчання, з урахуванням минулорічних уроків і рекомендацій.
· Розширити тематику засідань методичного кабінету, включаючи питання цифрової педагогіки, інклюзивної освіти, STEM-технологій, та розвитку креативного мислення учнів.
· Пропонувати нові напрямки для дослідницької діяльності, що сприятимуть покращенню якості освіти і розвитку учнівських компетентностей.
· Акцентувати увагу на підтримці психологічного здоров’я учнів і педагогів в умовах адаптації до нових форматів навчання.
Ці кроки сприятимуть зміцненню освітньої спільноти, підвищенню ефективності навчального процесу та досягненню ще більших успіхів у наступному навчальному році.
Комментариев нет:
Отправить комментарий